Mühərrik yağı oksidləşmə nəticəsində mühərrikdə işlədiyi müddətdə xarab olur. Bu, mühərrik səthlərində çöküntü, lak və qatranlarla nəticələnir. Piston halqası kəməri sahəsindəki çöküntülər halqanın yapışmasına, sıxılma itkisinə və yağ istehlakının artmasına səbəb olur. Çöküntülər həmçinin yağın yağlanmalı olan hissələrə çatmasına mane olan yağ xətlərini və keçidləri bağlaya bilər. Nəticələr artan aşınma, istilik yığılması və nəticədə mühərrik nasazlığıdır.
Mühərrik yağı, həmçinin yanacaq tullantıları ilə çirklənir, çünki yanacaq, eləcə də emissiyaya nəzarət sistemləri tərəfindən mühərrikə daxil olan karbon, xüsusən də dizel mühərrik yağı tam yanmır. Yağın özlülüyü hisin yüklənməsi ilə artır. Yüksək yağ viskozitesi soyuq işə salınma problemlərinə və yağ aclığı riskinə səbəb olur. His konsentrasiyası artıq yağda dayandırıla bilməyəcək səviyyəyə çatdıqda, his yağdan çöküntü və çöküntülər əmələ gətirir. Yüksək his konsentrasiyası da aşınmanın artmasına səbəb olur.
Bütün bu çirkləndiricilərə nəzarət etmək üçün mühərrik yağları performans əlavələri paketində yuyucu və dispersantlarla hazırlanır. Aşınmaya qarşı maddələr, pas inhibitorları və antioksidantlar da performans paketinə daxil edilmişdir. Bundan əlavə, çox dərəcəli yağlar özlülük indeksini yaxşılaşdıran maddələr ehtiva edir. Özlülük indeksini yaxşılaşdıran aşqar performans paketinə daxil edilə bilməz və yağa ayrıca qarışdırılır. Yağın tərkibinə tökmə nöqtəsi depressantları və köpük inhibitorları da daxildir, adətən yağa ayrıca komponentlər kimi qarışdırılır.
Performans paketində yuyucu və dispersant komponentlər üstünlük təşkil edir. Yağın idarə etməli olduğu böyük miqdarda çirkləndiriciləri nəzərə alsaq (xüsusən də his hissəcikləri) bu iki əlavə normal olaraq performans paketinin 60%-80%-ni təşkil edir. "Yuyucu vasitə" və "dispersant" terminləri tez-tez bir-birini əvəz edən mənada istifadə olunur, çünki iki əlavə mühərrikləri təmiz saxlamaq üçün sinerji işləyir, lakin onların işləmə üsulu tamamilə fərqlidir.
Yuyucu vasitələr, əsasən üzvi sabunlardan və ya kalsium, maqnezium və ya natrium duzlarından əldə edilən yağda həll olunan orqano-metal birləşmələrdir, ən çox istifadə olunan kalsiumdur. Onların metal səthlərə yapışmasına imkan verən qütb başları var. Yuyucu vasitələr iki əsas funksiyanı yerinə yetirir. Birincisi, mühərrikin içərisindəki metal səthlərdən çöküntüləri çıxarırlar. Çöküntülər və metal səthlər həm qütbdür, həm də çöküntülər metal səthlərə çəkilir və onlara yapışır. Yuyucu toz daha güclü yükü ilə metal səthindəki çöküntüləri sıxışdırır. İkincisi, yuyucu vasitələr yüksək qələvidir və yağda əmələ gələn turşuları onlarla kimyəvi reaksiyaya girərək zərərsizləşdirərək zərərsizləşdirilmiş kimyəvi maddələr əmələ gətirir.
Yuyucu vasitələr metal təbiətinə görə mühərrikdə yandıqda qalıq və kül əmələ gətirir.
Dispersantlar çamur və hisi həll edən qütb əlavələridir ki, onların yığılmasının, çökməsinin və çöküntülərin əmələ gəlməsinin qarşısını alır. Dispersant molekullar elektrik yüklü qütb başlıq və uzun, yağda həll olunan quyruqdan ibarətdir. Qütb başlıqları quyruqlar vasitəsilə neftdə məhlul halına salınan potensial çöküntü əmələ gətirən materialları və turşuları cəlb edir və “qucaqlayır”. Dispersantların tərkibində heç bir metal element yoxdur. Mühərrikdə yanarlarsa, heç bir qalıq və ya kül qoymurlar.
Qələvi təbiətinə görə yuyucu vasitələr və dispersantlar mühərrik yağının qələvilik ehtiyatına və ya Ümumi Qələvi Sayına (ÜQS) kömək edir. Bu iki əlavədən ÜQS-a ən çox yuyucu vasitələr əlavə olunur. Yağda olan çirkləndiricilər və turşularla reaksiyaya girdiyi üçün dispersantlar yuyucu vasitələrə nisbətən daha tez tükənir.
Yuyucu vasitələr isə daha uzun müddət ərzində qələvilik ehtiyatını saxlamaq qabiliyyətinə malikdir və beləliklə, ÜQS-nın daha yaxşı saxlanmasını təmin edir. Yuxarıda qeyd etdik ki, yuyucu vasitələr mühərrikdə yandıqda kül əmələ gətirir (metal təbiətinə görə) və buna görə də mühərrik yağının SAPS (Sulfatlaşdırılmış Kül, Fosfor və Kükürd) səviyyəsinə kömək edir.
Bu gün yeni mühərrik yağlarının inkişafı üçün əsas hərəkətverici qüvvə mühərrik emissiyalarının ətraf mühitə təsiri ilə bağlı narahatlıqdır. Cari nəsil sürtkü yağları işlənmiş qaz emissiyasına nəzarət sisteminin optimal davamlılığını təmin etməlidir. Bu sistemləri qorumaq üçün mühərrik yağları daha aşağı SAPS səviyyələrini ehtiva etməlidir, çünki SAPS emissiyaya nəzarət sonrası müalicə cihazlarını zəhərləyə bilər. Yağ SAPS limitlərinin azaldılması ənənəvi mühərrik yağı texnologiyalarından alternativ aşağı küllü aşqar kimyasına keçidlə nəticələndi və indi polibutenlərdən alınan yuyucu vasitələrə və dispersantlara diqqət artır.